Директор Консалтингової групи “А-95” Сергій Куюн розповів, які можуть варіанти зменшення цін на пальне.
Про це повідомляє Конкурент.
50% в ціні бензину і 60% в дизпаливі – закупівельна ціна. 80% імпортуємо, ціни світові.
“Відразу заспокою тих, хто думає, що український бензин був би дешевшим: його виробляють з імпортної нафти, так що без варіантів. Якщо з української нафти, то її, по-перше, на 5 днів споживання, по-друге, її продають з прив’язкою до зовнішнього котирування. Нафта зросла за місяць з 75 до 85 доларів за барель. Два місяці тому вона коштувала 72 дол. Чи можемо вплинути на зовнішні ціни?” – написав він.
30 % в ціні ДТ і 35 % в бензині – податки. З 35 грн близько 12 грн – податки. З них 6 грн –ПДВ і 6 грн – акциз. “Бляхарі” пропонують знизити. У цьому році 50 % акцизу з палив йде в Дорожній фонд, наступного року йтиме 75 %.
“ПДВ ніхто не чіпатиме, а куди знижувати акциз? На 2? На 3 гривні? Це кардинально змінить ціну? Знову ж: ті, хто вже раз не заплатив податок на машину, тепер вимагає знизити податок на паливо. І при цьому вимагає доріг та інших благ. Розмови всяких блогерів про те, що, мовляв, все крадуть, доріг немає, інакше як дезінформацією не назвеш. Так, ні за один, ні за два роки проблеми не вирішиш, але рух є, і я впевнений, що це все бачать”, – пояснив експерт.
Сергій Куюн вважає, що ймовірність зниження акцизу – “нульовий”.
“Податок невисокий, в Європі це в 5-6 разів вище (зокрема на ДП). Хоча у нас можна чекати всього. Через подібні акції просто розхитують Кабмін. Чи встоїть Прем’єр? Якщо піде на зниження акцизів, сам собі підпише вирок. Якщо нафта стрибне до 100, як це вже активно прогнозують світові нафтотрейдери, то ті ж 35-40 грн за бензин побачимо вже до кінця року. Але при цьому казна отримає величезну пробоїну”, – зазначив він.
Із його слів, раціональну пропозицію, яку потрібно впровадити Кабміну, – встановити акциз в гривні, а не в євро, як зараз.
“Постійне сповзання курсу розкручує цінову спіраль. Відсотки, що в ціні на АЗС, – витрати і прибуток трейдера. Прибуток перебуває в межах 10 % або 3-4 грн/л. Це скоріше заробіток преміальних мереж (ОККО, WOG, Socar і т.д.), коли ж економ-сегмент ( “Укрнафта”, БРСМ, ANP) – вдвічі менший. Ніякий Кабмін або Антимонопольний комітет не змусить бізнес знизити націнку, тим більше, що радикально на кінцевій ціні це знову-таки не позначиться. Або буде ринкова ціна, або палива не буде”, – пояснив експерт.
Однак Сергій Куюн таки бачить користь від таких акцій – нагадування трейдерам про те, що до ціноутворення треба підходити з холодною головою.
“Час від часу прискорені темпи зростання, що перевищують на 0,5-1 грн/л, об’єктивні. За тиждень-другий все входить в нормальне русло, але в періоди різких коливань панічні настрої дають про себе знати. Приблизно настільки сьогодні втік вперед бензин, хоча дизпаливо – найбільш масовий продукт – відстає. Зрозуміло, що у страху очі великі, що нафта росте, що курс зростає, але треба тримати себе в руках, панове нафтотрейдери”, – наголосив він.