Литва може перекрити схеми ввезення автомобілів в Україну. Так заявляють у Державній фіскальної службі. Уже в наступному році “пересічники” ризикують втратити свої автомобілі – їх просто можуть конфіскувати при черговому перетині кордону, – інформує “Z-group“.
Тільки за цей рік українці в обхід розмитнення ввезли 59 тис. машин з литовськими номерами. За оцінками Державної фіскальної служби, всього в Україні незаконно перебуває 236,6 тисячі автомобілів. “Сегодня” поспілкувався з власницею автомобіля на литовських номерах і дізнався, що загрожує “пересічникам”.
Схеми перегону автомобілів на литовських номерах
В Україні автомобіль без розмитнення можна ввезти законно двома шляхами. Обидва для іноземців, але українці використовують, як перший, так і другий.
Перший спосіб – в режимі “транзит”. Його використовують жителі прикордонних районів України. Наприклад, львів’янин може купити в Польщі автомобіль і поїхати додому, не сплачуючи податки на митниці. Але йому доведеться кожні п’ять днів їздити назад до Польщі інакше загрожує штраф, а за відмову платити автомобіль можуть конфіскувати.
Другий спосіб доступний тільки для іноземців, які живуть в Україні – при цьому можна користуватися автомобілем без української реєстрації рік в режимі “тимчасового ввезення”. Але українці і тут знайшли лазівку. У Польщі та Литві з’явилися перегонщики, які реєструють свої фірми, оформляють на них автомобілі, а потім передають українцям за дорученням. За гроші. За документами автомобіль належить литовській компанії, тому українець може рік їздити на ній без сплати податків. Спочатку схемою користувалися кияни та у західних областях країни, тепер авто з литовськими номерами їздять і в Запорізькій, Херсонській, Одеській областях.
Але якщо литовська компанія закриється або її майно заарештують – в українця можуть відібрати автомобіль, оскільки він за документами не належить йому.
Зараз в країні знаходяться 383,3 тис. машин з іноземною реєстрацій, повідомляють у Державній фіскальної службі. З них 236,6 тис. автомобілів – з порушенням термінів перебування. За оцінками організації “АвтоЄвроСила”, близько мільйона українців – власники автомобілів з єврономерами.
Найбільше в Україні з початку року в’їхало автомобілів з Польщі – 118 тисяч, і Литви – 54,7 тисяч.
Як карають “пересічників”
На початку листопада Приморський суд Одеси виписав рекордний штраф в 3 млн гривень власниці машини на литовських номерах. Вона не провела розмитнення Cadillac Escalade 2007 року. Суд визнав, що жінка ухилялася від сплати митних платежів, і зобов’язав заплатити 300% від суми, яку вона повинна була заплатити на митниці. Зараз одеситка намагається оскаржити рішення суду.
Полювання на “пересічніков” почалася після того, як президент доручив Кабміну врегулювати ситуацію з нерозмитненими автомобілями. З того часу правоохоронці почали виписувати українцям на єврономерах штрафи на сотні тисяч і навіть мільйони гривень.
Так, з початку року митники оформили 14,5 тис. штрафів на 84,8 млн гривень за порушення терміну транзиту в 5-10 днів. За перевищення строків тимчасового ввезення – 42,9 млн грн. За відмову платити штраф вже конфіскували 309 машин.
В Україні законодавство дозволяє боротися з нелегальними авто штрафами та конфіскацією, вважає адвокат по митному праву Ольга Ніколаєнко. Однак в країні слабо взаємодіють митна служба і поліція.
“Оскільки держава посіла бездіяльну позицію – проблема з нерозмитненими автомобілями наростає, як снігова куля. Вже зараз власники нерозмитнених авто вимагають особливих умов. Згідно із законом потрібно складати протоколи і вилучати такі автомобілі. Законодавчо все врегульовано, але нічого не виконується”, – відзначає виконавчий директор об’єднання “Митні адвокати”.
Без реєстрації їздити на машині з іноземними номерами українці можуть п’ять днів в одній області і десять днів – при пересуванні в декількох областях. Іноземцю користуватися нерозмитненою машиною годі й більше одного року.
Якщо автомобіль знаходиться в країні на добу більше, ніж належить митним кодексом, водієві загрожує штраф в 85 гривень. Якщо ж авто затрималося в країні від 1 до 10 діб – доведеться заплатити штраф у розмірі 3400 гривень, більше 10 діб – 8500 гривень. Якщо автомобіль належить іноземцю, а за кермом українець – машину можуть конфіскувати. А машину українця можуть заарештувати в тому випадку, якщо він відмовиться платити штраф.
Якщо суд доведе, що людина ухилявся від сплати податків – порушнику загрожує штраф в 300% від суми розмитнення за статтею 485 “Митного кодексу” – “дії, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів”.
Самі власники нерозмитнених автомобілів хочуть не тільки зниження податків, а й скасування екостандарта Євро-5. Він не дозволяє ввозити в Україну автомобілі, вироблені раніше 2010-го. “Пересічніки” в основному купують автомобілі застарілих стандартів за 900-1000 доларів – це автомобілі 1997-2010 років випуску.
“Ми пропонуємо зафіксувати пільгові ставки акцизу, прийняті влітку 2016- го на постійній основі або прибрати вимогу про Євро-5. А також ввести податкову амністію для автомобілів, які вже їздять транзитом. Дати можливість таким людям розмитнити автомобіль за пільговою ставкою акцизу”, – каже Василь Антонюк, заступник голови Західноукраїнської асоціації власників транзитних автомобілів у Львові.
Чого чекати “пересічникам”
Уряд збирається зобов’язати реєструвати всі автомобілі на іноземних номерах. Днями Кабмін подав на розгляд у парламент законопроект №7286 про підвищення відповідальності за окремі правопорушення. В одному з пунктів проекту йдеться, що всі власники автомобілів на іноземних номерах повинні пройти державну реєстрацію в перебігу 10 днів після в’їзду в Україну. Це відноситься до автомобілів, які ввозяться в Україну більш ніж на 90 днів.
Якщо законопроект приймуть, то “пересічникам” доведеться передати свої дані правоохоронцям. А через три місяці – виїжджати за кордон, щоб знову в’їхати. Складніше буде тим, чиї автомобілі провозять перегонщики з Литви.
Поки поліція не може зупиняти автомобіль без української реєстрації тільки через те, що машина на іноземних номерах. Але норма про реєстрацію протягом 10 днів дає право поліції зупинити і перевірити цю саму реєстрацію.
До того ж ДФС спільно з литовськими митниками почала розслідування законності ввезення та експлуатації в Україні машин, зареєстрованих в Литві, повідомляють у фіскальній службі.
“Литовські колеги по запиту української сторони почали розслідування відносно законності ввезення та використання на території України транспортних засобів, зареєстрованих на території Литовської Республіки”, – йдеться на сайті відомства.
Литва могла б почати перевірки компаній, на які зареєстровані автомобілі українців, а потім – конфіскувати ці машини при першому перетині кордону. Однак литовська митниця не починала розслідувань.
“Митниця Литви, в світлі нещодавно поширеною в засобах масової інформації, повідомляє, що ні ініціювала ніякого розслідування транспортних засобів, зареєстрованих в Литві і використовуваних в Україні”, – йдеться на сайті литовської митниці.
Але в Литві додають, що передають України інформацію на всі запити. До того ж, в українських правоохоронців відкритий доступ до литовської базі даних зареєстрованих машин Regitras. З огляду на, що в Литві машина автоматично знімається з реєстрації, якщо не пройде вчасно техогляд і не отримає страховку, цих даних буде достатньо, щоб зупинити автомобіль.
При цьому українські митники можуть запитувати у Литви дані про компанії, на які зареєстровані автомобілі українців. Якщо литовці знайдуть порушення в їх роботі – машини співвітчизників на литовських номерах ризикують повернутися на батьківщину.
Фото з мережі.