Витрата палива – один із найважливіших показників роботи автомобіля з двигуном внутрішнього згоряння.
Зазвичай автовиробники вказують у технічному паспорті витрату бензину/дизпалива стосовно руху автівки по трасах і по місту. Але ці дані, як правило, суттєво занижені з маркетингових причин. Наблизитися до них можна лише на ідеально рівній дорозі, без увімкнених додаткових приладів, як, наприклад, система кондиціонування. А витрата палива на холостому ході взагалі ніде не освітлена. Тому слід дізнатися, що впливає на неї і як її порахувати.
Навіщо розраховувати витрату
Якщо Ви потрапили у сніговий замет на безлюдній дорозі і Вам потрібно чекати на спецтехніку, яка витягне Ваше авто, у нагоді стане вміння розраховувати споживання палива. Адже для прогрівання салону також потрібно завести двигун. Знаючи, яка витрата бензину на холостому ході, Ви зможете економно витрачати пальне на обігрів. Маючи під рукою таку допоміжну інформацію, як карта АЗС, Ви зможете прогнозувати, чи доїде Ваше авто до заправки, чи потрібно почекати на допомогу.
Що таке холостий хід
Під холостим ходом (холостими обертами) розуміють режим, коли двигун працює, але не передає момент обертання на колеса. Отже, це робота двигуна під час вимкненої передачі (на нейтралці) під час стоянки автівки або руху за інерцією.
Холостий хід частіше за все відмічається, коли машину прогрівають в зимовий час або коли вона стоїть в міському заторі. До речі, під час стояння у пробці автовласники втрачають до 12 тисяч гривень на рік, якщо врахувати амортизацію машини, можливі втрати зарплатні. Знаючи, який обсяг палива витрачається даремно, слід обирати маршрути без пробок. Якщо це обійдеться на 4-5 км довше, все одно Ви будете у виграші.
Яка витрата палива на холостому ході: прості методи підрахунку
Зазвичай користуються орієнтовною таблицею розрахунку:
Дизельний двигун | Дизельний двигун | Бензиновий двигун |
1,9 tdi | 2,4 tdi | 1,8 інжектор |
0,415 л/год | 0,675 л/год | 1,09 л/год |
Це стандартні витрати, але вони не враховують деяких особливостей.
Простий спосіб розрахунку передбачає такі дії:
- Взяти об’єм двигуна.
- Поділити на два.
- Отримане число – витрата в мілілітрах.
Для прикладу візьмемо бензиновий двигун ємністю 3000 кубічних сантиметрів. Якщо поділити 3000 на 2, отримаємо 1,5 л на годину.
Ще один спосіб підрахунку трохи складніший:
- Залити у каністру певну кількість бензину.
- Під’єднати її до двигуна шляхом заміни паливної магістралі на шланг, який опущено до каністри за бензином.
- Завести автівку, зробивши декілька накачувань паливним насосом.
- Залишити машину на нейтралці рівно на одну годину.
Після цього лишилося тільки відміряти, скільки бензину зникло з каністри за час проведення досліду.
Якщо немає стільки часу, то можна залишити машину на 15 хвилин, а потім отриману витрату палива помножити на 4.
Цей метод не підходить для інжекторних двигунів – у них паливний насос зазвичай знаходиться всередині бензобаку. Тут можна спробувати інший метод:
- Залити бензин до повного баку.
- Залишити машину на годину на холостих обертах.
- Ще раз заправити бак до повного.
Об’єм, який вміститься до баку після експерименту, і є показником витрат.
Що можна сказати про дизельний мотор
Дизельний двигун буде витрачати на чверть менше. Тобто щоб дізнатися, яка витрата дизеля на холостому ході, треба від отриманого числа відняти ще приблизно 20-25 відсотків.
Витрата дизеля і бензину, як бачимо, залежить від об’єму двигуна. Великий мотор споживає більше. Так, якщо взяти для прикладу КАМАЗ, то тут буде витрачатися майже 3.4 літри солярки на годину, коли машина знаходиться на нейтральній передачі.
Що ще впливає на показник
Для більш точного розрахунку потрібно взяти до уваги інші фактори:
- Температура повітря. Взимку на запуск двигуна йде більше палива. Влітку, під час користування кондиціонером, витрати також зростають.
- Додаткові споживачі енергії. Увімкнені фари, акустика, клімат-контроль можуть збільшити споживання палива у 6-8 разів.
- Справність двигуна. Під час стояння та їзди великий вплив на витрату палива має технічний стан мотору та всього авто. Найменше споживають бензину і дизпалива машини у хорошому технічному стані.
- Якість бензину. Якщо замість рекомендованого 95-го залити 92-1, то витрата пального може збільшитися ще до 20%.
Від чого залежить витрата газу на холостому ході
Автомобілі Газель, Лада Веста, Volkswagen (Caddy) та деяких інших марок оснащено газобалонним обладнанням (ГБО). Такий підхід в певних умовах є більш економним, ніж дизель або бензин. Але і тут витрата на холостому ході може бути розрахована:
- Взимку, в залежності від пробігу, споживання на нейтралці може зрости вдвічі.
- При прогрітому двигуні холостий хід вимагає приблизно 1,1 л на годину, а при холодному – у 2-3 рази більше. Це пов’язано з тим, що збільшується густина мастила.
- Іноді споживання газу на нейтралці може доходити до 2 л на годину.
Для порівняння, витрати газового палива дорівнюють 1,15 помножити на витрату бензину (у літрах на годину).
Правда та міфи про холостий хід і витрати на нього
Багато автовласників помиляється щодо безпечності постійного стояння на нейтралці. Розглянемо найбільш поширені міфи про холостий хід двигуна.
- Для двигуна корисно прогрівання протягом кількох хвилин. Насправді це не так. Сучасні мотори задовольняються прогріванням впродовж часу до 5 секунд. Остаточний прогрів відбувається, коли водій починає рух на низьких обертах.
- Вигідніше чекати на холостому ході, ніж глушити і заводити мотор. Це неправда. Через 10 секунд після запуску економія на витраті палива витрачається. Отже, дешевше буде заглушити двигун, якщо Вам потрібно чекати більше 10 секунд.
- Якщо постійно запускати двигун, це розряджає акумулятор і шкодить мотору. Ще один міф. Насправді зношування двигуна відмічається саме при частій роботі на холостих обертах. А справна акумуляторна батарея розряджається вкрай мало.
Холостий хід – зовсім не беззаперечна шкода. Але треба за можливості уникати довгої стоянки із запущеним двигуном.