Поломки турбіни і їх причини

Турбіна (турбонагнетатель, турбокомпресор) – пристрій, призначений для усилення потужності двигуна без збільшення його робочого об’єму. Досягається це за рахунок згорання в циліндрах більшої кількості паливо-повітряної суміші, що як раз і забезпечує турбокомпресор, який заганяє в циліндри більше повітря, ніж в разі його всмоктування «поршнями». Наддувший – це відцентровий повітряний насос, що приводиться в дію турбіною, розкручуваної потоком відпрацьованих газів. Він засмоктує повітря через фільтр і під тиском нагнітає його в циліндри двигуна. Чим більше повітря подає, тим більше палива можна спалити, відповідно – отримати великий крутний момент і потужність. Залежно від створюваного тиску наддуву турбокомпресори бувають низького (0,2-0,8 атм. При 110-130 тис. Об / хв) і високого (0,8-2,2 атм. При 150-210 тис. Об / хв ) тиску. Наддувши забезпечує приріст потужності на 25-100%.

При стисненні компресором повітря нагрівається, через що зменшується його щільність при тиску наддуву, а відповідно, і маса в обсязі циліндрів. Щоб мінімізувати це явище, що виходить з компресора розігріте повітря пропускають через спеціальний радіатор (інтеркулер). Використовується дана технологія в основному в турбонаддувом високого тиску. На деяких моделях машин встановлюють навіть 2 інтеркулера, а для оптимального наддуву на різних оборотах застосовують турбокомпресори із змінною геометрією або встановлюють по дві турбіни різного розміру. Наддувши використовують як в бензинових, так і в дизельних ДВС.

Поломки турбіни і їх причини

В першу чергу проблеми з турбокомпрессо-ром виникають через неякісне або невідповідне масло.

Вийти з ладу турбокомпресор може з цілої низки причин, які діляться на дві групи – технічні і експлуатаційні.

Технічні:

  • використання моторного масла, внесення несанкціонованих заводом-виробником, або несвоєчасна його заміна;
  • несправності систем запалювання і вприскування;
  • знос деталей циліндро-поршневої групи;
  • забиті повітряний фільтр, каталізатор і т. д.

При використанні неякісного або невідповідного масла відбувається часткове або повне закислення каналів і отворів системи змащення вала турбокомпресора. При цьому погіршується мастило вала турбіни і відведення тепла, що веде до інтенсивного зносу, заклинювання і навіть тріщин в корпусі цього нагнітача повітря.

При прориві газів в картер двигуна через надлишкового тиску у впускному колекторі погіршується гідродинамічнемастило вала компресора, а відповідно, погіршується його охолодження. Наслідки в цьому випадку такі ж, як і в попередньому. У справному моторі тиск картерних газів не повинно перевищувати 20 мм рт. стовпа для бензинових двигунів і 60 мм – для дизельних.

При забрудненні повітряного фільтра турбокомпресор буде відчувати великий опір, при цьому він може порвати фільтруючий елемент і засмоктувати разом з повітрям пил і пісок. Це здатне помітно прискорити знос деталей циліндро-поршневої групи і привести до «зрізання» лопатей компресора. Щоб уникнути таких наслідків на ралійних машинах з турбованим агрегатами застосовують повітряні фільтри, елементи яких обплетені металевою сіткою.

Варто відзначити, що ресурс турбокомпресора сильно зменшується при малому тиску масла в двигуні – через масляне голодування. Зазвичай це трапляється, коли зношений мотор працює на холостих обертах.

експлуатаційні:

  • низька якість палива;
  • порушення алгоритму прогріву і зупинки мотора.

При запуску холодного двигуна забороняється різко газувати, так як тепле в’язке масло не може забезпечити ефективне змащення турбіни. Є і свої особливості зупинки мотора. Так, після руху небажано відразу ж глушити двигун – потрібна пауза для роботи на холостому ходу для зниження оборотів і охолодження турбіни при працюючій системі мастила. В іншому випадку розкручена турбіна може продовжувати крутитися при вже непрацюючій системі мастила. А це – масляне голодування, локальний перегрів і інтенсивний знос. Щоб уникнути цієї проблеми в деяких машинах передбачено турботаймер – пристрій, що не дозволяє протягом певного часу глушити двигун після їзди. Таку функцію мають також деякі сигналізації.

В першу чергу проблеми з турбокомпресором виникають через неякісне або невідповідне масло.

діагностика турбокомпресора

Знос і биття вала турбін вимірюється з точністю до 0,01 мм.

У разі появи ознак поломки турбокомпресора самостійно можна перевірити впускний тракт (герметичність всіх з’єднань повітряних патрубків) і повітряний фільтр (ступінь забруднення). Далі потрібно подивитися, чи не підтікає масло або охолоджуюча рідина. Якщо тут все нормально, вирушайте до фахівців з турбін для перевірки техстану двигуна (тиску масла, картерних газів) і власне турбонаддува, де по черзі перевірять працездатність і ступінь зносу всіх його складових.

ремонт турбіни

Для якісного ремонту турбокомпресора необхідний високооборотистий балансувальний верстат.

В разі несправності турбокомпресора його зазвичай змінюють на новий, заказать турбину буде кращий варіант. Однак у нас часто використовують інші методи вирішення проблеми – ставлять «беушний» з розбирання або реставрують в спеціалізованій майстерні. У «домашніх» умовах турбіни не ремонтуються, так як для цього необхідні спеціальне балансувальне обладнання та інструменти, отремонтировать турбину можуть тільки професійні спеціалісти.

симптоми несправності

  • Двигун не розвиває повну потужність
  • Відпрацьовані гази мають чорний (переобогащений суміші) або синій (згоряє масло) колір
  • Збільшена токсичність вихлопу (бензиновий мотор)
  • Підвищується витрата масла
  • Гучна робота компресора
  • Витоку масла з корпусу турбокомпресора.

Знайшли помилку? Тоді виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.



Загрузка...


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

sixteen + 8 =

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.